RSS

ZBB berada di IPMA Race 2013

 

Zam Burger Bakar & Western Foods berada di IPMA Race 2013 yang dijalankan dari 3 hingga 6 Oktober 2013, bertempat di Melaka International Motorsport Circuit, Ayer Keroh, Melaka. 

IPMA bermaksud "Institut Pendidikan MARA. Acara ini adalah melibatkan semua institusi pendidikan yang berada di bawah naungan MARA yang menjalankan kursus berkaitan automotif / kenderaan berenjin... Dalam erti kata lain, mereka membuat kenderaan go-kart sendiri dan berlumba di litar MIMC, Melaka.

Objektif pertandingan ini diadakan adalah :
  • Pertandingan cabaran berpasukan ini terdiri daripada pelajar dari IPMA iaitu KKTM, IKM, Universiti (IPTA / IPTS), institut Teknikal & Antarabangsa untuk menghasilkan, merekabentuk, membangunkan dan bersaing sesama mereka dalam perlumbaan kenderaan kecil.
  • Untuk memberi pasukan fleksibiliti dalam rekabentuk dan kebebasan untuk meluahkan kreativiti serta imaginasi mereka dengan hanya sedikit sahaja sekatan ke atas rekabentuk kenderaan secara keseluruhan.
  • Cabaran kepada pasukan untuk membangunkan kenderaan yang boleh bersaing dalam semua acara yang dinyatakan dalam peraturan IPMARace.
  • Pertandingan mereka memberi pasukan peluang untuk menunjukkan dan membuktikan bahawa tahap kreativiti dan kemahiran kejuruteraan mereka berbanding dengan pasukan dari orang lain.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sejarah penciptaan burger a.k.a hamburger


Burger atau biasa disebut "Hamburger" oleh rakyat Amerika Syarikat kemungkinan besar pertama kali muncul di awal abad ke-20 atau dalam pertengahan abad ke 19. Burger moden yang ada pada hari ini adalah hasil daripada keperluan masakan masyarakat terdahulu yang telah berubah dari segi cara penyediaan makanan akibat daripada perkembangan pesat akibat dunia perindustrian. Oleh itu, mereka pada zaman itu mempunyai kurang masa untuk menyediakan serta mengambil makanan.

Rakyat Amerika menegaskan bahawa mereka adalah yang pertama di dunia menggabungkan dua keping roti dan stik daging lembu ke dalam "sandwich hamburger". Dikhabarkan sebelum ini asal-usul burger adalah bahan-bahan asas, roti dan daging, telah disediakan dan digunakan secara berasingan selama bertahun-tahun sebelum gabungan mereka. Tidak lama selepas penciptaan gabungan tersebut, burger itu telah tersedia dengan semua hiasan seperti yang dilihat pada masa kini iaitu bawang, salad, dan jeruk nipis serta daging.

Populariti burger pada peringkat antarabangsa ini menunjukkan globalisasi yang lebih besar pada industri makanan yang juga telah menyaksikan peningkatan dalam populariti hidangan tradisi negara lain seperti di negara Turki dengan "Sandwich kebab", Itali dengan "Pizza", dan Sushi yang terkenal di Jepun. Populariti burger pula telah merebak dari benua ke benua.



Kontroversi asal-usul burger

Asal sebenar hamburger itu tidak diketahui dan mungkin tidak akan diketahui dengan pasti . Kebanyakan ahli sejarah percaya bahawa ia telah dicipta oleh seorang tukang masak yang meletakkan stik Hamburg antara dua keping roti. Ia adalah sukar untuk menentukan yang pertama kali mempunyai idea untuk burger , kerana tidak ada rekod bertulis mengenai penciptaan kerana hanya keterangan lisan dan kenyataan langsung kepada akhbar tempatan wujud untuk menyokong tuntutan pelbagai ciptaan.
Walau bagaimanapun, semua tuntutan yang dibuat oleh pencipta potensi burger berlaku antara tahun 1885 dan 1904 , dengan memberi tumpuan semua perhatian penciptaannya ke kedua-dua dekad. Walaupun ada pelbagai cerita-cerita tentang asal-usul hamburger, terdapat unsur-unsur yang sama dalam semua cerita, terutamanya yang hamburger dilahirkan sebagai makanan yang dikaitkan dengan peristiwa-peristiwa utama seperti taman-taman hiburan , pameran , persidangan, dan festival. Semua hipotesis juga berhubung kait dengan  kehadiran penjaja .
Salah seorang yang berkemungkinan boleh digelarkan sebagai "Bapa Burger" adalah Charlie Nagreen (1870-1951) berasal daripada Seymour , Wisconsin, yang pada usia 15 tahun menjual Hamburg stik di sebuah gerai jalanan sempena acara tahunan "Outagamie County Fair".

Nagreen berkata beliau mula dengan menjual stik Hamburg, tetapi ini tidak mempunyai banyak kejayaan kerana pada fikirannya di saat itu, orang ramai yang hadir mahu untuk bergerak bebas di sekitar perayaan tanpa perlu makan. Sehubungan dengan itu , pada tahun 1885 Nagreen memutuskan untuk meleperkan stik hamburger dan memasukkan ia antara dua keping roti , supaya orang ramai boleh bergerak bebas dari gerai ke gerai semasa makan sandwich beliau, satu inovasi yang telah diterima dengan baik oleh pelanggan-pelanggan beliau. Ini menjadi dikenali sebagai " Hamburger Charlie ", dan penciptaan Nagreen telah dijual di festival itu sehingga kematiannya pada tahun 1951. Sehingga hari ini, pencapaian beliau disambut setiap tahun dengan "Pesta Burger" dalam penghormatan di kampung halamannya di Seymour .
Satu lagi dakwaan pencipta hamburger adalah Fletcher Davis ( yang lebih dikenali sebagai "Old Dave"), yang mendakwa mempunyai idea meletakkan daging lembu antara roti pada akhir 1880 di Athens, Texas. Fletcher mempunyai gerai dengan isterinya di Pesta St Louis Dunia 1904 . Wartawan Texas Frank X.Tolbert menyebut seorang jurujual yang bernama Fletcher Davis yang berkhidmat burger di kafe di 115 Tyler Street di Athens pada tahun 1880-an. Penduduk tempatan mendakwa bahawa Davis telah menjual sandwich daging lembu pada masa itu, tanpa nama yang jelas bagi ciptaannya.
Pada tahun yang sama bahawa Charlie Nagreen mendakwa telah memperbaiki resipi "Hamburger Charlie" beliau. Menurut saudara , nama hamburger berasal dari bandaar Hamburg , New York di Erie County , tempat pertama di mana ia telah dijual. Kenyataan ini telah sangat lemah untuk didokumenkan atau dibuktikan.
Satu lagi versi penciptaan hamburger ialah tukang masak berbangsa Jerman iaitu Otto Kuasw , yang menciptakan sandwich sangat popular di kalangan pelayar.  Ia diperbuat daripada daging lembu fillet patty goreng bersalut mentega , dihidangkan dengan telur goreng, antara dua roti bakar pada tahun 1891, pada suatu persinggahan di Hamburg, Jerman. Sandwich itu dipanggil "Deutsches Beefsteak" atau "German beefsteak". Kebanyakan pelayar di atas kapal yang perjhalanannya antara Hamburg dan New York meminta sesuatu yang hampir sama dengan "Hamburg Style
Sandwich"  di Amerika Steakhouses.

Sesetengah sumber mengatakan bahawa hamburger itu boleh diwujudkan di New Haven, Connecticut pada tahun 1895. Sebuah akhbar tempatan mendakwa bahawa Louis Lassen , seorang pendatang Denmark yang tiba di Amerika pada tahun 1880, menjual mentega dan telur di jalanan.

Pada tahun 1974, dalam satu wawancara dengan The New York Times, dia menceritakan bagaimana dia mencipta steak sandwich hamburger dengan jalur kecil daging lembu untuk restoran yang dikenali sebagai "Lunch Louis". Keluarga Lassen ini mendakwa 1900 sebagai tahun ciptaannya. Dalam penyataan konfrontasi awam antara cucu Louis, Kenneth Davis Lassen Fletch dan bapa saudaranya, dokumentasi ditandatangani di bawah notari pada tahun 1900 menunjukkan pembangunan hamburger, kerana ia menekankan perbezaan antara "stik hamburger" dan "sandwich hamburger" .

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Berita Internet